Wzrost rozwoju gospodarczego i globalizacji był możliwy dzięki planowaniu procesów logistycznych na dużą skalę. Dużą rolę w tych procesach odegrały strategie, które raz na zawsze zmieniły zasady handlu na rynkach światowych. Uwaga wielu przedsiębiorstw koncentruje się na najbardziej optymalnym wykorzystaniu czasu, który ma kluczowe znaczenie w ponoszeniu kosztów utrzymywania zapasów i składowania towarów.
Strategia cross – docking
Jedną z podstawowych metod wykorzystywanych przez centra logistyczne jest tzw. cross – docking. Oznacza błyskawiczny przepływ towarów przez magazyn. Pozwala na zmniejszenie kosztów generowanych przez hurtownie dzięki błyskawicznej wysyłce towarów w kolejne miejsce łańcucha dostaw. Do głównych założeń tej strategii należą:
- przemieszczanie towarów powinno trwać minimum 24 godziny a jeszcze lepiej poniżej tego czasu,
- produkty są transportowane z różnych źródeł i nie składuje się ich w celu komplementacji, ale wysyła od razu do klientów,
- wymagana jest precyzyjna koordynacja wszystkich etapów całego łańcucha dostaw – od źródła towarów aż po odbiorcę końcowego,
- magazyn pełni tu rolę przeładunkową,
- wymagany jest system zarządzania magazynem, który w pełni kontroluje i rozlicza przebieg dystrybucji towarów.
Strategię cross-docking można wykorzystywać stosując różne modele, które wymagają stosowania innych zasobów. Są to:
- cross – docking z ograniczoną rolą operatorów logistycznych – w tym procesie centrum logistyczne tylko przyjmuje ładunek i przekazuje go przewoźnikowi do dalszego transportu – w operacji bierze udział minimalna liczba operatorów. Towary są przygotowane do obsługi klienta,
- cross – docking z konsolidacją – w tej metodzie konsolidacja zamówień ma miejsce w strefie przeładunkowej. Wykorzystuje się pełne palety towarów dzielonych ma mniejsze pakiety,
- wersja pośrednia – wykorzystuje konsolidację a także dodatkowe ładunki, które składuje się w postaci zapasów. Zwiększa to elastyczność planowania popytu na konkretny towar, chociaż wiąże się z większymi nakładami i zdolnością operacyjną.
Powyższa strategia zyskuje na popularności wraz z rozwojem branży e-commerce i większymi wymaganiami klientów do czasu realizacji zamówień.
Metoda Just – in – time
Jest to uniwersalna metoda, która sprawdza się zarówno w produkcji przemysłowej, jak i w logistyce. Jej korzenie wywodzą się z zakładów samochodowych Toyoty w Japonii. Służy do zarządzania zapasami – zmniejszenie ich poziomu skutkuje lepszym wykorzystaniem zasobów firmy i zmniejsza koszty procesu produkcyjno – magazynowego. Najważniejsze założenia metody just – in – time to przede wszystkim:
- koncentracja na jakości dostaw,
- składowanie jak najmniejszych ilości zapasów,
- zmniejszenie produkcji w toku i wyrobów gotowych,
- dbanie o dokładny system logistyczny,
- krótsze cykle realizacji zamówień,
- większa częstotliwość uzupełniania rezerw,
- mniejsze dostawy towarów.
Koncepcja operacyjna pozwoliła na zmniejszenie skali marnotrawstwa i zminimalizowała koszt jednostkowy w logistyce. Wymusiła również zmianę prowadzenia całego systemu – wokół zakładów produkcyjnych wyrosły niewielkie centra logistyczne, które miały zająć się zaopatrzeniem. Odległość pomiędzy poszczególnymi ogniwami łańcucha dostaw uległy znacznemu skróceniu a części były dostarczane dokładnie w momencie, gdy był na nie popyt.
Outsourcing logistyczny
Jednym z elementów prowadzenia operacji logistycznych jest korzystanie z usług zewnętrznych usługodawców, którzy zmniejszają koszty prowadzenia działań. Dzięki nim można:
- zwiększyć produktywność firmy,
- szybciej obsługiwać klientów,
- wykonać większe zamówienia mniejszym nakładem sił i zasobów,
- dostosować swoją ofertę do wymagań klienta,
- zwiększyć wartość dodaną do swoich produktów i usług,
Dzięki korzystaniu z pomocy zewnętrznych podmiotów centrum logistyczne może być odciążone i dzięki temu może skoncentrować swoje zasoby na najpilniejszych potrzebach. Zaletą korzystania z outsourcingu jest elastyczność – w razie potrzeby można zmniejszyć skalę współpracy lub z niej zrezygnować.